De reis is het doel: Conversies voor B2B

Voortdurende verdere ontwikkelingen bieden bedrijven vandaag de dag verschillende kansen. Ook met webanalyse zijn er nu steeds betere manieren om allerlei soorten campagnes continu te meten en te evalueren. Dit is vooral waardevol omdat het belangrijke informatie geeft over het gedrag van jouw eigen bezoekers. Dit kan vervolgens worden gebruikt binnen de zoekmachine marketing strategie voor toekomstige inhoud.

Elk bedrijf streeft met zijn website zijn eigen doel na. In zoekmachine marketing worden dit “conversies” genoemd. We laten zien wat de term conversie in het algemeen betekent, leggen micro- en macroconversies uit en laten zien welke betekenis ze hebben voor B2B zoekmachine marketing.

Wat zijn conversies?

Een conversie is elke vooraf gedefinieerde actie waarbij een websitebezoeker een gewenste actie uitvoert en zo een actief interactieve bezoeker wordt. Afhankelijk van of jouw bedrijf tot de B2C- of B2B-sector behoort, verschillen ook de respectieve doelstellingen. Voor B2B-bedrijven zijn gerichte acties die gericht zijn op het genereren van leads bijzonder relevant. De volgende voorbeelden worden conversie genoemd:

  • Nieuwsbriefregistraties
  • Ingevulde of verzonden contactformulieren
  • Registraties voor whitepapers

Daarnaast zijn er tal van andere acties die potentiële doelen kunnen vertegenwoordigen:

  • Downloads van welke aard dan ook
  • Speel bepaalde website-inhoud
  • Bekijk de duur van een video
  • Aankopen in online winkels

Voor bedrijven is het de uitdaging om de relevante websitedoelen af ​​te leiden, rekening houdend met overkoepelende bedrijfsdoelen. Of een bezoeker ook daadwerkelijk een conversie maakt, hangt af van veel verschillende invloed factoren. Deze kunnen bedrijven doorgaans maar in beperkte mate beïnvloeden. Als bijvoorbeeld de bruikbaarheid van een pagina niet consequent is doordacht en daardoor onvoldoende is, komt dit meestal tot uiting in het aantal conversies. Voor conversies die gericht zijn op B2B-leads, kunnen slecht geplaatste knoppen of ingewikkelde inlogprocessen een reden zijn voor lage conversies. Technische fouten op de achtergrond van de pagina kunnen ook een negatieve impact hebben.

Geef een reactie